fbpx Skip to content

Aktywność fizyczna – moda czy zdrowie?

               W dzisiejszych czasach z każdej strony „atakują” nas zdjęcia „sylwetek idealnych”.
Moda XXI w. – być pięknym, szczupłym i wysportowanym. Ale czy na prawdę w aktywności fizycznej chodzi tylko o efekt wizualny? Prawda, że to bardzo przyjemny aspekt treningów, kiedy widzimy jak kształtuje się nasze ciało, kiedy nabieramy wymarzonej formy, bądź zaczynamy mieścić się w jeansy, które dotychczas były za małe, ale czy w sporcie chodzi tylko o to?
Podstawowym założeniem motywującym do podjęcia aktywności fizycznej powinno być ZDROWIE! Dlaczego? O tym poniżej. 🙂

Badania dowodzą, że podejmowanie aktywności fizycznej w młodości, znacznie poprawia jakość życia w późniejszych latach. Ruch powinien być podstawą naszej codzienności. To cudowny sposób na zachowanie sprawności i dobrego samopoczucia na lata… Dlaczego by więc z niego nie skorzystać?

Większość podejmowanych przez nas aktywności wiąże się z codziennymi obowiązkami, jednak wraz z postępem technologicznym coraz więcej czasu w ciągu dnia spędzamy w pozycji siedzącej. Mamy za mało ruchu, nasze posiłki są coraz bardziej przetworzone i kaloryczne.
Hipokineza – „niedobór ruchu” powoduje, że wydatek energetyczny jest za mały w stosunku do ilości kalorii, które spożywamy. Pojawia się otyłość, a wraz z nią ryzyko chorób takich jak np. cukrzyca, czy problemy z układem krążenia.

Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że osoby, które przed 35 rokiem życia podejmowały umiarkowaną bądź intensywną aktywność fizyczną, w wieku późniejszym cieszyły się lepszym zdrowiem. Wyniesione z domu wzorce spędzania wolnego czasu w sposób aktywny, bądź przynależność do miejsca propagującego zdrowy tryb życia, rzutowały na wybory podejmowane w życiu dorosłym i co za tym idzie – gwarantowały lepsze zdrowie w latach późniejszych.
Osoby aktywne deklarują, że dużo łatwiej im wykonywać codzienne czynności, wolniej się męczą oraz mają lepsze samopoczucie w stosunku do osób niećwiczących, będących w podobnym wieku.
Jednak wiecie co jest w tym wszystkim najważniejsze?
Badania pokazują, że nigdy nie jest za późno, aby zacząć!
Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna zawsze przyniesie nam korzyści! Podjęcie wysiłku fizycznego przez osoby starsze może spowolnić proces inwolucyjny. Trening wpływa na poprawę wydolności organizmu oraz jego sprawność.
Chyba każdy z nas zna powiedzenie – „sport to zdrowie”. Myślę, że warto mu zaufać!

Aktywność fizyczna, to nie tylko dobra inwestycja w przyszłość… To również wspaniałe efekty TU I TERAZ!
Smukła sylwetka, jędrne ciało to jedne z wielu plusów! Poza tym również: lepsze samopoczucie, redukcja stresu, poprawa wytrzymałości, kondycji, wzmocnienie mięśni, stabilizacja postawy ciała, zmniejszenie dolegliwości bólowych kręgosłupa, mamy więcej energii, a czynności które być może kiedyś sprawiały nam trudność (zakupy, wejście po schodach na 4 piętro) nie są już problemem.
Pamiętajcie moje Kochane przede wszystkim o tym, że trening to nie „walka” o lepszą sylwetkę, a świadomy wybór! Trenujmy jeśli chcemy być zdrowe, sprawne i szczęśliwe. Podejdźmy do tego z uśmiechem i zaangażowaniem godnym mistrza. Pozytywne nastawienie, czerpanie przyjemności z aktywności, bycie tu i teraz. Myślę, że warto.

 

Fot. Sasha Melichenko

BIBLIOGRAFIA:
1) Dominika Gębka, Kornelia Kędziora-Kornatowska; Probl Hig Epidemiol 2012, 93(2): 256-259,
2) Anna Marchewka, Magdalena Jungiewicz; Gerontol. Pol. 2008; 16, 2: 127-130.
Autor: Joanna Hoszowska

Asia

Published inBlog