Skip to content

Badania krwi – jak się do nich przygotować?

15349591_1887997668094908_7617103688985364493_n

W ostatnim wpisie wspomniałam o tym, że dieta stanowi 70% sukcesu, jednak aby dieta i trening przyniosły oczekiwane rezultaty, na początku współpracy zalecamy wykonanie badań. Odpowiednia interpretacja wyników badań pozwala dobrać indywidualną dietę i ewentualną suplementację. Pomoże to zmaksymalizować efekty Twojej pracy związane ze zmianą stylu życia.

Badania krwi – jak się przygotować?

Na badania idź z samego rana, najlepiej między 7:00 a 9:00 – to właśnie wtedy stężenie parametrów jest najbardziej wiarygodne, co wynika z dobowego rytmu Twojego organizmu.

Bądź na czczo – w praktyce oznacza to, że swój ostatni posiłek powinnaś zjeść minimum 12 godzin przed badaniem. Postaw na lekkostrawne produkty, unikaj słodkich i tłustych potraw. Zrezygnuj też z nabiału, gdyż może on mieć wpływ na wynik badania glukozy, a nawet na cały lipidogram. Na kolację wybierz zupę krem lub sałatkę.

Zamiast filiżanki kawy o poranku, wypij szklankę wody – nawodniony organizm lepiej znosi proces pobierania krwi.

Zrób sobie przerwę – jeśli już trenujesz, pamiętaj, aby pomiędzy ostatnim treningiem a badaniem zachować minimum 24 godzinny odstęp.

Zrezygnuj z alkoholu – nie pij przynajmniej 48 godzin przed badaniem.

Unikaj stresu, wyśpij się – Twoje samopoczucie znacząco wpływa na wyniki badań. Stres może zaburzać np. wysokość kortyzolu, TSH, insuliny czy cholesterolu.

Badania krwi – o czym jeszcze powinnaś pamiętać?

Poczekaj kilka dni – nie wykonuj badania krwi podczas przeziębienia, miesiączki czy antybiotykoterapii. Leki (np. przeciwbólowe) i infekcje mogą zaburzać równowagę organizmu i zachwiać badane parametry.

Weź leki dopiero po badaniu – jeśli zażywasz lekarstwa
(np. hormony tarczycy), przyjmij je już po pobraniu krwi (chyba że lekarz zaleci inaczej). Odstaw witaminy i zioła na 3 do 5 dni przed badaniem.

Wybierz zaufane laboratorium, a najlepiej rób badania zawsze w tym samym, łatwiej Ci wtedy będzie porównać wyniki.

Mam nadzieję, że moje wskazówki okażą się dla Ciebie przydatne.
Życzę dużo zdrowia! 🙂

Autor: Sylwia Ryś

sylwia_blog

Published inBlog