fbpx Skip to content

Dieta dla urody

Nie od dziś wiadomo, że wygląd zewnętrzny jest odzwierciedleniem ogólnego stanu naszego organizmu. Problemy hormonalne, nadwrażliwości pokarmowe (których istnienia możemy nie być świadomi), nadmiar produktów prozapalnych w diecie, czy różnego rodzaju niedobory substancji odżywczych – będą predysponowały do pogarszania się kondycji skóry, włosów i paznokci. Praca nad tymi aspektami, począwszy od wizyty u specjalisty, wykonanie niezbędnych badań i uzupełnienie niedoborów pokarmowych – powinna być podstawowym działaniem w poprawie wizualnych cech naszego wyglądu. Jakie są najczęstsze przyczyny pojawienia się niedoskonałości skórnych, wypadania włosów i osłabienia paznokci, oraz jak wpłynąć pozytywnie na ich stan sposobem odżywiania? Tego dowiesz się z lektury poniższego artykułu.

 

  1. Co wpływa na pogorszenie kondycji włosów, skóry i paznokci?

  • Wysokie androgeny
    Androgeny to hormony syntetyzowane głównie w nadnerczach i gruczołach płciowych. Do androgenów zaliczamy: androstendion, testosteron, DHEA, DHT. Ich wartości powyżej poziomów  optymalnych mogą skutkować pojawieniem się trądziku, nadmiernego owłosienia typu męskiego (hirsutyzm) oraz różnorakimi problemami zdrowotnymi (np. PCOS).
  • Nadwaga i otyłość
    Nadmiar tkanki tłuszczowej nasila w organizmie reakcje o charakterze zapalnym, co może uwidaczniać się m.in. na skórze. Ponadto, tkanka tłuszczowa jest „narządem endokrynnym” (wydzielającym hormony) i z tego względu im większa jej objętość, tym większe ryzyko problemów hormonalnych (insulinooporność, leptynooporność, wahania hormonów płciowych).
  • Nietolerancja histaminy
    W przypadku nietolerancji histaminy, mamy do czynienia z niedoborem enzymu metabolizującego histaminę (enzym DAO). Może to skutkować pojawianiem się wielu uporczywych objawów (m.in. zaczerwienienie, rumień, świąd, pokrzywka, obrzęk, trądzik, bóle brzucha, bóle głowy, problemy ze snem, gorsze samopoczucie, kołatanie serca) po zjedzeniu produktów bogatych w histaminę, bądź sprzyjających jej wytwarzaniu w organizmie.
  • Nadmiar cukrów prostych i zbóż w diecie
    Nadmiar cukrów prostych w diecie będzie nasilał stan zapalny, który przyczynia się do powstawania innych problemów. Warto maksymalnie ograniczyć wszystkie wyroby cukiernicze, ciastka, dosładzane soki, słodkie przekąski, ale również produkty pszenne, ponieważ pszenica jest zbożem najbardziej przetworzonym.
  • Nabiał i przetwory mleczne
    Nietolerancja laktozy lub alergia na białka mleka krowiego może nasilać zmiany trądzikowe i generować problemy jelitowe.
  • Niedobory witamin i minerałów
    Nie tylko te ekstremalne (żelaza, czy witamin z grupy B), których skutkiem może być anemia i liczne objawy zdrowotne wraz z pogorszeniem stanu włosów, paznokci i „poszarzałą”, bladą cerą… ale również inne – zwłaszcza cynku, miedzi, czy krzemu.

 

  1. Dieta – praktyczne wskazówki

    – Nie przejadaj się – zadbaj o odpowiednią podaż kalorii w diecie oraz ureguluj masę ciała.

    – Jeżeli masz problem ze zmianami skórnymi – możesz odstawić produkty mleczne na okres ok. 4-6 tygodni i w ten sposób zbadać swoją tolerancję na nabiał. Zwróć uwagę, czy ich odstawienie Ci służy i czy po tym czasie widzisz jakąś różnicę jeśli chodzi o stan cery i funkcjonowanie jelit.

    – Wyeliminuj podjadanie pomiędzy posiłkami. Zabieg ten pomaga ustabilizować poziom insuliny we krwi, uwrażliwić na nią receptory komórek / tkanek, a dodatkowo sprzyja prawidłowej pracy (oczyszczaniu się) jelit.

    – Ogranicz spożycie cukru prostego oraz produktów o wysokim Ładunku Glikemicznym. Zmniejsz spożycie wyrobów z białej mąki, produktów ciastkarskich, cukierniczych, słodkich przekąsek.

    – Zrezygnuj z pszenicy, ze względu na jej wysokie przetworzenie. Są wartościowsze zboża!

    – Nie pij słodzonych, kolorowych napojów! To puste kalorie i źródło cukrów prostych. Pij za to dużo wody!

    – Zrezygnuj z produktów typu Fast Food i słonych przekąsek – zawierają dużo tłuszczów „trans” i często są robione z produktów o bardzo niskiej jakości.

    – A na co warto zwrócić uwagę? Co powinno się w diecie znaleźć?
    Grube kasze, brązowy ryż, komosa ryżowa, dobrej jakości chude mięsa, podroby, dobrej jakości ryby, warzywa w różnej postaci, jaja, orzechy, nasiona, oliwa z oliwek, olej lniany, olej z ogórecznika (generalnie oleje roślinne do spożywania na zimno), awokado, siemię lniane, niskocukrowe owoce, w szczególności te jagodowe – borówka, malina, jagoda, jeżyna, porzeczka, truskawka. Przyprawy – oregano, bazylia, tymianek, lubczyk, kolendra, kurkuma. Staraj się ograniczać kawę i herbatę. Dbaj o nawodnienie – woda małymi porcjami przez cały dzień.

    – W kontekście urody bardzo ważny jest również sen, podczas którego zachodzi regeneracja całego organizmu.

    – Aktywność fizyczna – polecana zarówno w kontekście stabilizacji masy ciała, jak i poprawy samopoczucia i zdrowia. W aspekcie urodowym, warto stosować zarówno pod kątem sylwetki, ale również w celu optymalizacji parametrów mających wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci, m.in. insuliny, leptyny, kortyzolu, androgenów.

 

  1. Suplementacja wspierająca zdrowie i promienny wygląd.

Suplementacja jest dodatkiem – najważniejszy jest styl życia: dieta, aktywność i sen. Jednak jeżeli chcielibyśmy swój organizm dodatkowo nieco wspomóc lub zdiagnozowaliśmy u siebie duże niedobory witamin i minerałów, które ciężko może być wyprowadzić samą dietą – warto się zastanowić nad suplementacją. Pod kątem poprawy parametrów urodowych, warto rozważyć poniższe związki (od podstawowych i najważniejszych, do takich o których warto wiedzieć, ale nie koniecznie należy się na nich skupiać w pierwszej kolejności): witamina D3, Omega 2 EPA/DHA, Cynk, kwas foliowy, wit B6., wit. B12, wit. A, wit. C, wit. E (antyoksydanty), kwas gamma-linolenowy (GLA), laktoferyna, kwas pantotenowy (wit. B5), karnityna (dostępne są preparaty w jej połączeniu z wit.B5 – wykazuje wyższą skuteczność), kolagen, probiotyki, olej z wiesiołka.

 

Mimo wszystko, w kontekście problemów skórnych oraz w przypadku pogorszenia kondycji włosów i paznokci – optymalnym rozwiązaniem będzie odpowiednie zaadresowanie problemu, a następnie zastosowanie suplementacji, ukierunkowanej na konkretny cel. Dopóki nie odkryjemy źródła problemu – efekt suplementacji będzie niestety doraźny. Warto więc najpierw przyjrzeć się objawom i odpowiednio zdiagnozować. Dopiero wówczas jest szansa na długotrwałą poprawę, a nawet pozbycie się problemu. J Dodatkowo nie należy zapominać o dopasowanej do rodzaju skóry / włosów pielęgnacji. Połączenie obu tych aspektów jest już praktycznie gwarancją sukcesu!

 

Bibliografia:
– Kot M.: Kobieta i hormony – praktyczny przewodnik po funkcjonalnym podejściu do endokrynologii kobiet, Lublin, 2020.
– Kot M., Klatka K.: Dermobook – kompleksowy przewodnik po diecie i suplementacji w problemach skórnych oraz profesjonalnej pielęgnacji, Lublin, 2021.

 

 

Autorka: Kasia Wolna, dietetyk

kasiaW

Published inUrodaZdrowie